ขวัญศรี, ., คูหา, ., เพ็ชรอุไร, ., Khwansri, <., Kuha, A., & Petch-urai, a. (2007, August 30). ผลของการสอนโดยใช้แผนผังทางปัญญาที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษ และความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีระดับความสามารถทางภาษาต่างกัน
Effects of Mind Mapping Teaching on English Achievement and Creativity of Prathomsuksa Six Students with Different Levels of Language. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 13(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=427.

ผลของการสอนโดยใช้แผนผังทางปัญญาที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษ และความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีระดับความสามารถทางภาษาต่างกัน
Effects of Mind Mapping Teaching on English Achievement and Creativity of Prathomsuksa Six Students with Different Levels of Language

ระวิวรรณ ขวัญศรี, ภาควิชาจิตวิทยาและการแนะแนว
อริยา คูหา, ภาควิชาจิตวิทยาและการแนะแนว
และ อรทิพย์ เพ็ชรอุไร,

Rawiwan Khwansri,
Ariya Kuha,
and Ontip Petch-urai,

Abstract

This research was conducted to examine effects of mind mapping teaching on English achievement and creativity of Prathomsuksa Six students with different levels of the language ability as well as the interaction between two variables : two types of teaching methods: mind mapping teaching and traditional teaching and two levels of the language ability: hight and low. The samples were 120 Prathomsuksa Six students in the second semester of the academic year 2004 from Tessabarn Wat Phuphaphimuk (Sophonphatthalungkul) School. They were classified into two groups of 60 students : one with a high level of English ability and the other 60 with a low level of the English ability. The research instruments consisted of 1) three lesson plans for the preparation of mind mapping instruction for three periods 2) eight mind mapping lesson plans for eight periods 3) eight traditional lesson plans for eight periods 4) a 45-item test to classify the students’ English ability levels 5) a 45-item test on English achievement 6) a creativity test. The findings were as follows : 1) no interaction between teaching and a language ability level on English achievement was found ; 2) the students treated with mind mapping teaching had different achievement than those treated with traditional teaching at the .05 level; 3) the students with a high level of the English ability showed different achievement than those with a low level of the English ability at the .001 level of significance; 4) no interaction between teaching and a language ability level on the students’ creativity was found ; 5) the students treated with mind mapping teaching showed different creative ability than those treated with traditional teaching at the .05 level of significance; 6) no difference in creativity was found between the students with both high and low levels of the English ability.

Keywords: creativity, English achievement, language ability, mind mapping, Prathomsuksa student

บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการสอนโดยใช้แผนผังทางปัญญาที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน วิชาภาษาอังกฤษ ความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีระดับความสามารถทางภาษาต่างกัน และศึกษากิริยาร่วมของตัวแปร ได้แก่ การสอน 2 แบบ คือ การสอนโดยใช้แผนผังทางปัญญา การสอน แบบปกติ และระดับความสามารถทางภาษา 2 ระดับ คือ ระดับความสามารถทางภาษาสูง กับระดับความสามารถทางภาษาต่ำ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ซึ่งกำลังศึกษาในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2547 ของโรงเรียนเทศบาลวัดภูผาภิมุข (โสภณพัทลุงกุล) จำนวน 120 คน แบ่งเป็นกลุ่มที่มีระดับความสามารถทางภาษาสูง 60 คน และกลุ่มที่มีระดับความสามารถทางภาษาต่ำ 60 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการสอนเพื่อเตรียมความพร้อมในการสร้างแผนผังทางปัญญา 2) แผนการสอนโดยใช้แผนผังทางปัญญา 3) แผนการสอนแบบปกติ 4) แบบทดสอบแบ่งระดับความสามารถทางภาษา 5) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษ 6) แบบทดสอบวัดความคิดสร้างสรรค์ ผลการวิจัยพบว่า 1) ไม่มีกิริยาร่วมระหว่างการสอน และระดับความสามารถทางภาษาต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษ 2) นักเรียนที่ได้รับการสอน โดยใช้แผนผังทางปัญญา มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษแตกต่างกันกับนักเรียนที่ได้รับการสอนแบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) นักเรียนที่มีระดับความสามารถทางภาษาสูง มีผลสัมฤทธิ์ทาง การเรียนวิชาภาษาอังกฤษแตกต่างกันกับนักเรียนที่มีระดับความสามารถทางภาษาต่ำอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 4) ไม่มีกิริยาร่วมระหว่างการสอนและระดับความสามารถทางภาษาต่อความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียน 5) นักเรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้แผนผังทางปัญญา มีความคิดสร้างสรรค์แตกต่างกันกับนักเรียนที่ได้รับการสอนแบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 6) นักเรียนที่มีระดับความสามารถทางภาษาสูง มีความคิดสร้างสรรค์ ไม่แตกต่างกันกับนักเรียนที่มีระดับความสามารถทางภาษาต่ำ

คำสำคัญ : ความคิดสร้างสรรค์, ความสามารถทางภาษา, นักเรียนระดับประถมศึกษา, ผลสัมฤทธิ์ภาษาอังกฤษ, แผนผังทางปัญญา

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=427