พิมพา, ., ไทรงาม, ., Pimpa, <., & Sai-ngam, A. (2007, August 30). การวิเคราะห์องค์ประกอบของกลยุทธ์ธุรกิจบริการสินเชื่อเงินผ่อน
Factor Analysis of Strategies for Installment Products. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 13(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=422.

การวิเคราะห์องค์ประกอบของกลยุทธ์ธุรกิจบริการสินเชื่อเงินผ่อน
Factor Analysis of Strategies for Installment Products

ณัฐวุฒิ พิมพา, วิทยาลัยพาณิชยศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา
อโณทัย ไทรงาม, วิทยาลัยพาณิชยศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา

Nattavud Pimpa, Graduate School of Commerce, Burapha University
Anothai Sai-ngam, Graduate School of Commerce, Burapha University

Abstract

This study aimed to explain the underlying patterns in the inter-correlation among business strategies implemented by companies that offer installment payment to their customers. Survey research with 400 consumers in Chonburi province was conducted to identify business strategies into factors. Results indicated that the most important strategies for consumers were low interest, convenience in payment venue, variety in payment spots, no third person guarantee and quick service. The analysis also revealed 6 factors namely; convenience and image of payment spot, special offer from purchasing, installment condition, service and information provided by salesperson, access to information, and variety in channel of purchasing. This research study confirmed that company that aimed to increase its sale volume by using installment strategy should focus on three major factors: sale, customer and convenience. These three factors, in conjunction with various strategies, would lead to success in business.

Keywords: business strategies, consumers, factor analysis, installment products

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ในการศึกษากลยุทธ์ทางธุรกิจที่บริษัทจำหน่ายสินค้าเงินผ่อนนำมาใช้กับผู้บริโภค เพื่อให้ได้คำตอบของปัญหาในงานวิจัย ใช้การวิจัยสำรวจโดยใช้แบบสอบถามเก็บข้อมูลจากผู้บริโภคในเขตจังหวัดชลบุรีที่ซื้อสินค้าเงินผ่อนจำนวน 400 คน เพื่อศึกษาถึงกลยุทธ์ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าเงินผ่อน ผลการวิจัยพบว่า กลยุทธ์ที่มีอิทธิพลได้แก่ กลยุทธ์ดอกเบี้ยเงินผ่อนต่ำ ความสะดวกสบายในการชำระเงิน การมีจุดชำระเงินมาก การไม่ต้องใช้ผู้ค้ำประกันในการซื้อ ความรวดเร็วในการอนุมัติ และเมื่อใช้การวิเคราะห์องค์ประกอบมาวิเคราะห์ก็พบว่าสามารถแบ่งเป็น 6 องค์ประกอบ ได้แก่ ความสะดวกสบายและภาพลักษณ์ขององค์กรที่จำหน่ายสินค้า การนำเสนอ ผลประโยชน์พิเศษจากการซื้อ เงื่อนไขในการผ่อนสินค้า การบริการและข้อมูลของพนักงาน การตรวจสอบและการเข้าถึง ข้อมูลของพนักงาน และช่องทางการซื้อสินค้า จากกลยุทธ์ทั้ง 6 กลุ่ม สามารถอธิบายได้ว่าหากบริษัทขายสินค้าเงินผ่อนต้องการประสบความสำเร็จในธุรกิจนี้จำเป็นต้องให้ความสำคัญกับการขาย ลูกค้า และ ความสะดวกสบาย เนื่องจาก 3 สิ่งนี้จะเป็นปัจจัยหลักในการกระตุ้นการซื้อสินค้าเงินผ่อนของผู้บริโภค

คำสำคัญ: กลยุทธ์ทางธุรกิจ, การวิเคราะห์องค์ประกอบ, ผู้บริโภค, สินค้าเงินผ่อน

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=422