นิจจรัลกุล, . (1970, January 1). คุณลักษณะ ยุทธศาสตร์การสอน และปัจจัยที่มีผลต่อการเป็นครูสอนภาษาไทยดีเด่นในระดับมัธยมศึกษาตอนต้นในภาคใต้ของประเทศไทย. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 9(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=42.

คุณลักษณะ ยุทธศาสตร์การสอน และปัจจัยที่มีผลต่อการเป็นครูสอนภาษาไทยดีเด่นในระดับมัธยมศึกษาตอนต้นในภาคใต้ของประเทศไทย

คณิตา นิจจรัลกุล, ภาควิชาเทคโนโลยีการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Abstract

บทคัดย่อ
การิวจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณลักษณะและปัจจัยที่มีผลต่อการเป็นครูสอนภาษาไทยดีเด่นในระดับมัธยมศึกษาตอนต้นในภาคใต้ของประเทศไทย และวิเคราะห์รูปแบบและยุทธศาสตร์การสอนของครูสอนภาษาไทยดีเด่น กลุ่มตัวอย่างครูสอนภาษาไทยดีเด่น จำนวน 15 คน ผู้บริหาร จำนวน 13 คน และเพื่อนครู จำนวน 13 คน เครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และแบบสังเกตการสอน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่าครูสอนภาษาไทยดีเด่นมีจรรยาบรรณวิชาชีพครู มีความมุ่งมั่นในการพัฒนาผู้เรียน มีบุคลิกภาพและมนุษยสัมพันธ์ดี ให้ความร่วมมือกับชุมชนท้องถิ่นอย่างดี เป็นคนทันสมัยทันต่อเหตุการณ์ มีความสามารถในการปฏิบัติงานตามหน้าที่ดีเยี่ยม มีทักษะและประสบผลสำเร็จในการสอน มีผลงานทางวิชาการที่เป็นแบบอย่าง มีความคิดริเริ่มและเสียสละ ผลการวิเคราะห์รูปแบบและยุทธศาสตร์การสอน พบว่าครูสอนภาษาไทยดีเด่นใช้รูปแบบการสอนแบบมุ่งกิจกรรมและ/หรือวิธีสอนระดับมากที่สุด รองลงมาคือ รูปแบบการสอนแบบมุ่งกิจกรรม และ/หรือวิธีสอนผสมผสานกับรูปแบบการสอนแบบมุ่งประสบการณ์ทางภาษา อย่างไรก็ตาม ครูสอนภาษาไทยดีเด่นควรพัฒนาความรู้ด้านการออกแบบการสอน การออกแบบสื่อการสอน และการสอนแบบมุ่งประสบการณ์ทางภาษา

คำสำคัญ : การสอนภาษาไทย, คุณลักษณะครู, ครูสอนภาษาไทยดีเด่น, มัธยมศึกษา, ยุทธศาสตร์การสอน, รูปแบบการสอน

Abstract
This research aimed to examine the characteristics of distinguished Thai language teachers and the factors contributing to being distinguished Thai language secondary school teachers in the south of Thailand, and to investigate the instructional models and strategies employed by these teachers. The samples consisted of 15 distinguished Thai language teachers, 13 school administrators, and 13 fellow teachers, A questionnaire, an interview schedule, and a teaching observation form were used in data collection; percentages, arithmetic mean, and standard deviation were used in data analysis. It was found that distinguished Thai language teachers had good teaching ethics, strong determination to develop learners, good personality and human relationship, and close collaboration with the community. In addition, they kept abreast of all the latest developments in their career, had teaching skills and teaching achievement, and were capable of performing their functions efficiently, academically prolific, creative and innovative, and devoted. The highest level is activity oriented and/or teaching method oriented instructional model, the fair level is activity oriented and/or teaching method oriented instructional models, together with Concentrated Language encounters (CLE) model were used by these teachers. However, these teachers’ knowledge on instructional design, instructional media design and CLE model needed to be further developed.

Keywords : characteristics of teachers, distinguished Thai language teachers, instructional models, instructional strategies, secondary education, Thai language teaching

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=42