Sangsupata, S., & Intrachooto, S. (1970, January 1). The Current Stage of Thailand’s Higher Education Environment : The Perspectives of National Leaders, Faculty Members and University Students. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 9(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=41.

The Current Stage of Thailand’s Higher Education Environment : The Perspectives of National Leaders, Faculty Members and University Students

Sopapun Sangsupata, Deparment of Education, Faculty of Education, Kasetsart University
Singh Intrachooto, Deparment of Building Technology, Faculty of Architecture, Kasetsart University

Abstract

The study is an extensive survey on higher education infrastructure in Thailand attempting to illustrate the visions and the current contentions within higher education environment. The study composed of two major parts (1) series of interviews with the national leaders and key informants, (2) 535 questionnaires sent to the faculty members and the university students at six universities. The findings of the first part could be grouped into two categories. One group addresses a concern on resource utilization with an inclination toward physical planning and building performance and held that new campus must be efficient in its use of natural resources. The other group focuses on the integration of telecommunication technology and networks for the future institutions. Both groups, have their visions for learning in the new millenium and are strong advocates of the need for major changes, strategic shifts, and organizational transformations The findings of the second part showed the students were positive with the idea of attending courses by way of electronic devices. The concept of electronic university was suggested as a possible model for university planning for the information age of the 21st century.

Keywords : campus planning, electronic university, higher education, higher education environment, higher education infrastructure

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้แสดงวิสัยทัศน์ และทัศนะเชิงนิเสธด้านโครงสร้างพื้นฐานของการอุดมศึกษาของประเทศไทยแบ่งเป็น 2 ส่วนคือ (1) การสัมภาษณ์บุคลากรระดับผู้นำที่เกี่ยวข้องด้านการศึกษา (2) แบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่าง เป็นอาจารย์และนิสิตนักศึกษาจากมหาวิทยาลัย จำนวน 6 สถาบัน จำนวน 535 คน ผลการวิจัยส่วนที่หนึ่งจัดได้เป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มแรกมีความห่วงในในเรื่องการใช้ประโยชน์จาแหล่งทรัพยากร เช่น การสร้างตึก การใช้พลังงาน และถือว่ามหาวิทยาลัยในอนาคตจะต้องใช้แหล่งทรัพยากรธรรมชาติอย่างมีประสิทธิภาพ กลุ่มที่สองเน้นการบูรณาการเทคโนโลยีการสื่อสารทางไกลและเครือข่ายของมหาวิทยาลัยในการเรียนการสอน โดยทั้งสองกลุ่มมีวิสัยทัศน์เกี่ยวกับการเรียนรู้ยุคใหม่ และสนับสนุนความต้องการที่จะมีการเปลี่ยนแปลง และปฏิรูปกระบวนการจัดการ ผลการวิจัยส่วนที่สองพบว่า นักศึกษาสนใจและยอมรับแนวความคิดการเรียนการสอนผ่านเครื่องมืออิเล็คทรอนิกส์ และมหาวิทยาลัยอิเล็คทรอนิกส์ อาจจะเป็นรูปแบบหนึ่งของมหาวิทยาลัยในยุคศตวรรษที่ 21

คำสำคัญ : การวางแผนโครงสร้างมหาวิทยาลัย, การอุดมศึกษา, โครงสร้างพื้นฐานอุดมศึกษา, มหาวิทยาลัยอิเล็คทรอนิกส์, สภาพการณ์อุดมศึกษา

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=41