พงศกรรังศิลป์, ., พงศกรรังศิลป์, ., แก้วสุกใส, ., Pongsakornrungsilp, <., Pongsakornrungsilp, P., & Kaewsuksai, C. (2007, May 12). ความต้องการของนักท่องเที่ยวชาวมาเลเซียและสิงคโปร์ต่อการท่องเที่ยวในจังหวัดสงขลา
Needs of Malaysian and Singaporean Tourists for Visiting Songkhla Province, Thailand.. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 13(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=406.

ความต้องการของนักท่องเที่ยวชาวมาเลเซียและสิงคโปร์ต่อการท่องเที่ยวในจังหวัดสงขลา
Needs of Malaysian and Singaporean Tourists for Visiting Songkhla Province, Thailand.

ศิวฤทธิ์ พงศกรรังศิลป์, สำนักวิชาการจัดการ มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์
พิมพ์ลภัส พงศกรรังศิลป์,
ชฎามาศ แก้วสุกใส,

Siwarit Pongsakornrungsilp,
Pimlapas Pongsakornrungsilp,
Chadamas Kaewsuksai,

Abstract

This research aimed to studying the needs and the relation between personal characteristics and the needs of Malaysian and Singaporean tourists for visiting Songkhla Province, Thailand. Questionnaires were sent to 344 tourists who visited Songkhla Province. Chi-square was employed to test a hypothesis. Of all samples, 71.5 percent came from Malaysia and the remaining 28.5 percent from Singapore. In general, the demands for marketing mix were ranked high. The service process was rated highest among the tourism-marketing-mix needs. The next highest needs included landscape, service providers, prices, promotion, product and place, respectively. The hypothesis tests showed that personal factors such as gender, educational and annual income levels were related to the demands of the Malaysian and Singaporean tourists for visiting Songkhla Province.

Keywords: foreign tourist, Malaysia, Singapore, Songkhla province, tourism marketing, tourism - marketing mix

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการของนักท่องเที่ยวชาวมาเลเซียและสิงคโปร์ต่อการท่องเที่ยวในจังหวัดสงขลา และศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะส่วนบุคคลกับความต้องการของนักท่องเที่ยวชาวมาเลเซียและสิงคโปร์ต่อการท่องเที่ยวในจังหวัดสงขลา โดยการวิจัยในครั้งนี้ ผู้วิจัยเก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจาก นักท่องเที่ยวชาวมาเลเซียและสิงคโปร์ที่เดินทางมาท่องเที่ยวในจังหวัดสงขลา จำนวน 344 คน และใช้สถิติไคสแควร์ในการทดสอบสมมติฐาน ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ ร้อยละ 71.5 เป็นนักท่องเที่ยวชาวมาเลเซีย และร้อยละ 28.5 เป็นนักท่องเที่ยวชาวสิงคโปร์ กลุ่มตัวอย่างมีความต้องการในส่วนประสมทางการตลาดการท่องเที่ยวโดยภาพรวมในระดับมาก โดยกลุ่มตัวอย่างมีความต้องการด้านกระบวนการให้บริการทางการท่องเที่ยวในระดับมากเป็นอันดับหนึ่ง รองลงมาคือ ด้านสภาพลักษณะของพื้นที่ทางการท่องเที่ยว ผู้ให้บริการ ราคา การส่งเสริมการตลาด ผลิตภัณฑ์ และการจัดจำหน่ายตามลำดับ การทดสอบสมมติฐานการวิจัยพบวˆา ลักษณะส่วนบุคคลของนักท่องเที่ยว ได้แก่ เพศ การศึกษา รายได้ต่อปี มีความสัมพันธ์กับความต้องการของนักท่องเที่ยวชาวมาเลเซียและสิงคโปร์ต่อการท่องเที่ยวในจังหวัดสงขลา

คำสำคัญ: การตลาดการท่องเที่ยว, นักท่องเที่ยวชาวต่างประเทศ, มาเลเซีย, สงขลา, สิงคโปร์, ส่วนประสมทางการตลาดการท่องเที่ยว

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=406