คณิตา นิจจรัลกุล, วิชัย นภาพงศ์, ., พรเทพ เมืองแมน, ., สุวิมล เขี้ยวแก้ว, .,
Wasant Atisabda, Thapanee Thammetar, ., Sumalee Chaijarean, K., Krongkarn Arunrat, P., & and Montree Duangjino, S. (2007, February 20). การพัฒนามาตรฐานแห่งชาติทางเทคโนโลยีการศึกษาสำหรับสถาบันผลิตบัณฑิตทางการศึกษาThe Development of National Standards of Educational Technology for Teacher Education Institution. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 12(4). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=388.

การพัฒนามาตรฐานแห่งชาติทางเทคโนโลยีการศึกษาสำหรับสถาบันผลิตบัณฑิตทางการศึกษาThe Development of National Standards of Educational Technology for Teacher Education Institution

วสันต์ อติศัพท์, ฐาปนีย์ ธรรมเมธา, คณิตา นิจจรัลกุล, วิชัย นภาพงศ์,
สุมาลี ชัยเจริญ, พรเทพ เมืองแมน,
กรองกาญจน์ อรุณรัตน์, สุวิมล เขี้ยวแก้ว,
และมนตรี ดวงจิโน,
Wasant Atisabda, Thapanee Thammetar,
Kanita Nitjarunkul, Wichai Napapong, Sumalee Chaijarean,
Pornthep Muangman, Krongkarn Arunrat,
Suwimon Kiokaew, and Montree Duangjino,

Abstract

This study was to develop the national standards of educational technology for the teacher education institution in Thailand. The research procedures included: 1) the identification of educational technology standards framework, 2) the development of the draft of educational technology standards, 3) the study of the teacher education institution administrators' opinion toward the educational technology standards, 4) the hearings of educational technology standards, and (5) the endorsement of educational technology standards by the National Council of the Deans of Education in Thailand. The research findings indicated nine standards of educational technology for teacher education institution and 34 indicators: 1) the institutional leadership in educational technology, 2) the curricular structure of teacher education program, 3) the technology infrastructure of educational technology, 4) the technology innovations fostering the instruction in teacher education institution, 5) the educational technology personnel, 6) the faculty members' performance in educational technology, 7) the instructional models fostering the pre-service teacher students' use of educational technology, 8) the professional experiences, and 9) the pre-service teacher students' performance in educational technology

Keywords: educational standard, educational technology, teacher education

บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีเป้าหมายเพื่อพัฒนามาตรฐานแห่งชาติทางเทคโนโลยีการศึกษาสำหรับสถาบันผลิตบัณฑิตทางการศึกษา โดยมีขั้นตอนการวิจัย 5 ขั้นตอน คือ 1) การกำหนดกรอบสำหรับการพัฒนามาตรฐานทางเทคโนโลยีการศึกษา 2) การพัฒนาร่างมาตรฐานทางเทคโนโลยีการศึกษา 3) การศึกษาความคิดเห็นผู้บริหารสถาบันผลิตบัณฑิตทางการศึกษา 4) การ วิพากษ์มาตรฐานทางเทคโนโลยีการศึกษา และ 5) การรับรองมาตรฐานทางเทคโนโลยีการศึกษาโดยสภาคณบดีคณะครุศาสตร์ ศึกษาศาสตร์แห่งประเทศไทย ผลการวิจัยได้เสนอมาตรฐานแห่งชาติทางเทคโนโลยีการศึกษาสำหรับสถาบันผลิตบัณฑิตทางการศึกษา 9 มาตรฐาน 34 ตัวบ่งชี้ คือ 1) มาตรฐานด้านภาวะผู้นำทางเทคโนโลยีการศึกษาของสถาบันผลิตบัณฑิตทาง การศึกษา 2) มาตรฐานด้านโครงสร้างของหลักสูตรการผลิตบัณฑิตทางการศึกษา 3) มาตรฐานด้านโครงสร้างพื้นฐานทางเทคโนโลยีการศึกษา 4) มาตรฐานด้านเทคโนโลยีร่วมสมัยสนับสนุนการเรียนการสอน 5) มาตรฐานด้านบุคลากรทางเทคโนโลยีการศึกษา 6) มาตรฐานด้านสมรรถนะทางเทคโนโลยีการศึกษาของอาจารย์ 7) มาตรฐานด้านรูปแบบการจัดการเรียนการสอนที่เอื้อและส่งเสริมการพัฒนาสมรรถนะทางการใช้เทคโนโลยีการศึกษาแก่นิสิต นักศึกษาครู 8) มาตรฐานด้านการฝึกประสบการณ์วิชาชีพ และ 9) มาตรฐานด้านสมรรถนะทางเทคโนโลยีการศึกษาของบัณฑิตทางการศึกษา

คำสำคัญ: การฝึกหัดครู ครุศึกษา เทคโนโลยีการศึกษา มาตรฐานการศึกษา

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=388