อัจฉรา ธรรมาภรณ์, .,
Hansa Nilvichien, ., & and Pranee Thongkum, A. (2004, September 1). ผลของรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดในวิชาภาษาไทยต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
Effects of the Instructional Model to Develop Thinking Skills in Thai on Learning Achievement and Problem Solving Ability of Prathomsuksa Two Students. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 10(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=31.

ผลของรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดในวิชาภาษาไทยต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
Effects of the Instructional Model to Develop Thinking Skills in Thai on Learning Achievement and Problem Solving Ability of Prathomsuksa Two Students

หรรษา นิลวิเชียร อัจฉรา ธรรมาภรณ์,
และปราณี ทองคำ
Hansa Nilvichien,
Achara Thummaporn and Pranee Thongkum,

Abstract

บทคัดย่อการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการใช้รูปแบบการเรียนการสอน ที่ฝึกทักษะการคิดและชนิดของภาษาแม่ คือภาษาไทยและภาษามลายูถิ่นที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทย และความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาไทยหลังการเรียนสูงกว่านักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษามลายูถิ่นเป็นภาษาแม่และนักเรียนที่ได้รับการเรียนการสอนปกติทั้งสองกลุ่ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. นักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนปกติและใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาไทยหลังการเรียนสูงกว่านักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษามลายูเป็นภาษาแม่ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่มีความสามารถในการแก้ปัญหาหลังการเรียนสูงกว่านักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษามลายูถิ่นเป็นภาษาแม่และนักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนปกติทั้งสองกลุ่ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4. นักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษามลายูถิ่นเป็นภาษาแม่ มีความสามารถในการแก้ปัญหาหลังการเรียนสูงกว่านักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนปกติและใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

คำสำคัญ : การแก้ปัญหา, การสอนภาษาไทย, ทักษะการคิดวิจารณญาณ, ทักษะการคิดสร้างสรรค์

Abstract The purposes of this research were to study the effects of thinking skill instructional model and types of mother tongues which were Thai and local Malay on Thai language learning achievement and problem solving ability of Prathomsuksa two students. The findings were follows : 1) the learning achievement in Thai language of students whose mother tongues was Thai after studying with the thinking skill instructional model was significantly higher than that of those whose mother tongues was local Malay and those who studied with the traditional method for both groups at .01 level 2) the learning achievement in Thai language of student whose mother tongues was Thai after studying with the traditional method was significantly higher than that of those mother tongues was local Malay at .05 level 3) the problem solving ability of the students whose mother tongues was Thai after studying with the thinking skill instructional model was significantly higher than that of those whose mother tongues was local Malay and those who studied with the traditional method at .01 level 4) the problem solving ability of the students whose mother tongues was local Malay after studying with the thinking skill instructional model was significantly higher than that of those whose mother tongues was Thai and those who studied with the traditional method at .01 level.

Keyword : creative thinking skill, critical thinking skill, problem solving, teaching Thai language

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=31