มัลลิกา คณานุรักษ์, .,
Sirilak Antarasena, ., & and Duangmon Chitchamnong, M. (2005, August 18). การใช้ภาษาในบทโฆษณาทางวิทยุกระจายเสียงที่ผ่านเข้ารอบสุดท้ายของการประกวดโฆษณายอดเยี่ยมแห่งประเทศไทย (TACT Awards)ประจำปี 2540-2543
Language Use in the Radio Advertisements nominated in the Pre – Final Selectionfor TACT Awards during 1997 - 2000. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 11(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=292.

การใช้ภาษาในบทโฆษณาทางวิทยุกระจายเสียงที่ผ่านเข้ารอบสุดท้ายของการประกวดโฆษณายอดเยี่ยมแห่งประเทศไทย (TACT Awards)ประจำปี 2540-2543
Language Use in the Radio Advertisements nominated in the Pre – Final Selectionfor TACT Awards during 1997 - 2000

ศิริลักษณ์ อันตรเสน มัลลิกา คณานุรักษ์,
และ ดวงมน จิตร์จำนงค์
Sirilak Antarasena,
Manlika Kananurak and Duangmon Chitchamnong,

Abstract

This research aimed to study the language use in the radio advertisements nominated in the pre-final selection for TACT Awards during 1997-2000, and to study the relationship between language, creativity, and social responsibility. The advertisements under investigation were produced under social and cultural contexts amid the tide of globalization, in the age of borderless communication, which unfortunately bred the loss of cultural diversity. Mass media were used as a means to activate consumerism through advertisements which could effectively shape social values. Advertisements were geared solely toward the construction of impressive images of the products, thus failing to present the whole truth and yet implanting the idea of over-consumption.

Keywords: advertisement, language use, social responsibility

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้ภาษาในบทโฆษณาทางวิทยุกระจายเสียงที่ผ่านเข้ารอบสุดท้ายของการประกวดโฆษณายอดเยี่ยมแห่งประเทศไทย (TACT Awards) ประจำปี 2540-2543 และศึกษาความสัมพันธ์ของภาษากับความคิดสร้างสรรค์และความรับผิดชอบต่อสังคม บทโฆษณาในขอบเขตของการวิจัยดำรงอยู่ในบริบททางสังคมและวัฒนธรรมท่ามกลางกระแสโลกาภิวัตน์หรือโลกของสื่อไร้พรมแดนอันนำมาซึ่งการสูญเสียความหลากหลายทางวัฒนธรรม สื่อมวลชนตกเป็นเครื่องมือเร่งเร้าลัทธิบริโภคนิยมด้วยการโฆษณาซึ่งมีอิทธิพลต่อการกำหนดค่านิยมของสังคม บทโฆษณามุ่งสร้างภาพลักษณ์ของสินค้าให้น่าประทับใจ แต่อาจไม่ได้นำเสนอความจริงทั้งหมดและยังมีการยัดเยียดทัศนคติการบริโภคเกินความจำเป็น

คำสำคัญ: การใช้ภาษา, ความรับผิดชอบต่อสังคม, บทโฆษณา

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=292