บุญช่วย, . (2004, December 8). การศึกษาของประเทศสาธารณรัฐเกาหลี. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 2(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=233.

การศึกษาของประเทศสาธารณรัฐเกาหลี

อำภา บุญช่วย, ภาควิชาบริหารการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Abstract

ระบบการศึกษาของเกาหลีจัดแบบ 6:3:3:4 ประกอบด้วยโรงเรียนประถมศึกษา 6 ปี มัธยมศึกษาตอนต้น 3 ปี มัธยมศึกษาตอนปลาย 3 ปี และวิทยาลัยหรือมหาวิทยาลัย 4 ปี โดยการจัดการศึกษาก่อนประถมศึกษานั้นมีวัตถุประสงค์ในการสอนเพื่อพัฒนาเด็กทางกายภาพและอารมณ์ ตลอดจนความเชื่อมั่นในตัวเอง ระดับประถมศึกษาเป็นการศึกษาภาคบังคับมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาความรู้ ความสามารถ ศิลธรรม การทำงานร่วมกับผู้อื่น รวมทั้งพัฒนาให้เด็กเกิดสุนทรียภาพด้านดนตรี ศิลปะ วรรณคดีอันดีงามของชาติและรู้จักรักษาสุขภาพ ในระดับมัธยมศึกษาแบ่งเป็นมัธยมศึกษาตอนต้น 3 ปี ซึ่งเป็นการศึกษาภาคบังคับมีวัตถุประสงค์เพื่อให้นักเรียนมีความรู้และทักษะที่จำเป็นในการประกอบอาชีพ รักการทำงาน เป็นสมาชิกที่รับผิดชอบต่อสังคมประชาธิปไตย และรู้จักปรับปรุงสุขภาพให้แข็งแรง สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลายเริ่มเรียนจากเกรด 9-12 มีทั้งสายสามัญ และสายอาชีพ วิชาบังคับ โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายสายสามัญ คือ ภาษาอังกฤษ และการจัดการ สำหรับสายอาชีพรัฐให้ความสำคัญการศึกษาด้านอาชีพและเทคนิคเพื่อรองรับความเป็นประเทศอุตสาหกรรม จึงจัดหลักสูตรวิชาชีพให้เรียนอย่างหลากหลาย สำหรับระดับอุดมศึกษา สถาบันทั้งของรัฐและเอกชนมีหลักสูตรสาขาวิชาต่าง ๆ ส่วนใหญ่ใช้เวลา 4 ปี สถาบันเหล่านี้ร้อยละ 80 เป็นของเอกชน ส่วนระดับบัณฑิตศึกษาเน้นการศึกษาค้นคว้าวิจัยที่ลึกซึ้ง นอกจากนั้น การศึกษาในระดับอุดมศึกษานี้ยังอยู่ในระดับวิทยาลัยครู วิทยาลัยอาชีวศึกษา โรงเรียนพบาบาล วิทยาลัยศาสนา รวมทั้งการศึกษานอกระบบในรูปแบบต่าง ๆ อีกด้วย คำสำคัญ : เกาหลี ระบบการศึกษา ระดับก่อนประถมศึกษา ประถมศึกษา มัธยมศึกษา อุดม ศึกษา The educational system in Korea follows a 6:3:3:4 ladder pattern. It comprises primary school, lower secondary school, higher secondary school and college or university. The objectives of pre-primary education are to develop and to provide the children with an environment conducive to sound physical and emotional development as well as self-reliance. In primary education which is compulsory for all students 6-11 years of age, the objectives are to improve knowledge, competency, moral and group work of students as well as to develop in students appreciation for music, fine arts, literature and daily health habit. The secondary education is divided into 3 years of compulsory lower secondary school and 3 years of upper secondary school. The objectives of the lower secondary school are to teach the students the basic knowledge and skills for specific occupations, to cultivate respect for work, to make them become responsible members of democratic society and to improve their physical well-being. High school education beings in grade 9 to 12 and is divided into academic and vocational categories. English and management are required courses for academic high school students. For the vocational stream, the government supports and enhances the vocational and technical education in order to make Korea as an industrialized country. Most of the higher education institutions, both governmental and private, have four-year undergraduate programs. About 80 percent of all the higher education institutions are private. Graduate schools offer in-depth research-oriented courses. Other institutions in higher education are teacher colleges, vocational colleges, nursing schools, religious schools and many patterns of non-formal education. Key Words : Korea, educational system, pre-primary, primary, secondary, higher education

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=233