งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) ทราบถึงปัจจัยที่มีผลทางการบริหารทั้งทางด้านการตลาด การผลิต การเงิน การดำเนินงาน การจัดการกลยุทธ์ ยางพาราของประเทศไทย 2) จำลองสภาพการบริหารธุรกิจของกิจการผลิตและส่งออกยางพารา 3) จัดทำโปรแกรมสำเร็จรูปเกมการจัดการธุรกิจ พื้นที่ในการศึกษาคือจังหวัดสงขลา ซึ่งประกอบด้วยธุรกิจผลิตและส่งออกยางแผ่นรมควัน ยางแท่ง และน้ำยางข้น จำนวน 44 ราย กลุ่มตัวอย่างที่สุ่มโดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอนมีจำนวน 14 ธุรกิจ คิดเป็นร้อยละ 30 ของประชากร แบบสอบถามใช้เป็นเครื่องมือวิจัยหลักโดยการสัมภาษณ์ผู้บริหารระดับสูงของกิจการ นอกจากนี้ยังมีการสังเกตการณ์และสัมภาษณ์เพิ่มเติมรวมทั้งการเยี่ยมชมโรงงาน ข้อมูลที่เก็บรวบรวมได้จากแบบสอบถามได้นำมาวิเคราะห์โดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS/PC+ (Statistical Package for Social Science)
ผลการศึกษาพบว่ากิจการผู้ผลิตและส่งออกยางพาราของประเทศไทย จะส่งออกยางแปรรูปในขั้นต้นในรูปของยางแผ่นรมควัน ยางแท่ง และนำยางข้น โดยส่งไปประเทศผู้ผลิตสิ้นค้าขั้นสุดท้าย ได้แก่ สหรัฐอเมริกา จีน ญี่ปุ่น ไต้หวัน และกลุ่มประเทศยุโรปตะวันตก คู่แข่งขันรายใหญ่ในตลาดโลกคือ อินโดนีเซีย มาเลเซีย เวียดนาม และศรีลังกา สินค้าที่ผลิตมีหลายประเภท เช่น ยางรถยนต์ พื้นรองเท้ายาง อุปกรณ์การแพทย์ และอื่น ๆ ปัจจุบันการแข่งขันในตลาดโลกมีค่อนข้างสูง ธุรกิจต้องปรับตัวให้เข้ากับสภาพการแข่งขัน โดยเน้นกลยุทธ์ระดับระดับกิจการเป็นกลยุทธ์การเจริญเติบโตเป็นหลัก นอกจากนี้กลยุทธ์ระดับหน้าที่งานก็มีความสำคัญเรียงตามลำดับคือ กลยุทธ์การตลาด การบริหารงานบุคคล การผลิต และการเงิน แบบจำลองการจัดการธุรกิจของกิจการผลิตและส่งออกยางพาราได้ถูกสร้างขึ้นโดยอาศัยข้อมูลพื้นฐานจากงานวิจัย และได้พัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูปสำหรับการเล่นเกมโดยใช้ MS-FoxPro for Windows Visual Basic Version 5.0 และ MS-Access 97 เป็นเครื่องมือในการเขียนโปรแกรม หลังจากนั้นจึงทำการทดลองเล่นเกมโดยความร่วมมือจากนักศึกษาคณะวิทยการจัดการจำนวนหนึ่ง นอกจากนี้คณะผู้วิจัยได้พัฒนาคู่มือ 2 เล่มสำหรับผู้สอนและผู้เล่นเกมเพื่อใช้ประกอบกัน
คำสำคัญ : การจัดการ
This research aimed to 1) determine factors affecting management in marketing, production, finance, operation, strategic management and etc. for rubber manufacturing and exploring firms in Thailand, 2) simulate the situation where firm in rubber industry operate, and 3) develop a computer software for a management-game simulation. Songkla was a province to be selected for a study area where firms manufacturing and exporting Sheets, Blocks and Latex Concentrate were located. Simple sampling was applied to provide 14 samples which were 30 percent of population. Questionnaires were main tool to interview top executives of various firms. In addition, observation and study tour were also conducted. Data from questionnaires were grouped and analyzed by using the SPSS/PC+ (Statistical Package for Social Science).
This study found that the rubber-manufacturing and exporting firms in Thailand would primarily process Sheets, Blocks, and Latex Concentrate and sell to the final product producers in the United States of America, China, Japan, Taiwan, and Western Europe. The world competitive producers of natural rubber are Indonesia, Malaysia, Vietnam, and Sri Lanka. The final products from natural rubbers are auto tires, footware sole, medical instruments and etc. Because of a very high competition in the world market, the firms should adjust and develop themselves in order to gain competitive advantage. Growth was main cooperate strategy followed by functional strategies in marketing, human resources, production and finance, respectively. A manage-game simulation developed by utilizing the basic data from this research. Moreover, a computer program was also developed by using the MS-FoxPro for Windows, Visual Basic Version 5.0, and MS-Access 97 as tools for writing programs. A game simulation was then run with the cooperation of students from Faculty of Management Sciences, Prince of Songkla University. In addition, two manuals were written for both instructors and game players, as well.
Keyword: Management
Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.