จตุพร, ., วัฒนาธร, ., Jatuporn, <., & Watthanathorn, A. (2015, April 19). แนวคิดการศึกษาอิงสถานที่: การพัฒนาความเป็นพลเมืองดีให้แก่เยาวชนโดยใช้บริบทชุมชนท้องถิ่นเป็นฐาน
Place-Based Education: The Development of Good Citizenship in Youth Based on Community Contexts. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 21(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=1113.

แนวคิดการศึกษาอิงสถานที่: การพัฒนาความเป็นพลเมืองดีให้แก่เยาวชนโดยใช้บริบทชุมชนท้องถิ่นเป็นฐาน
Place-Based Education: The Development of Good Citizenship in Youth Based on Community Contexts

ออมสิน จตุพร, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์, มหาวิทยาลัยนเรศวร
อมรรัตน์ วัฒนาธร, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์, มหาวิทยาลัยนเรศวร

Omsin Jatuporn, Department of Education, Faculty of Education, Naresuan University
Amornrat Watthanathorn, Department of Education, Faculty of Education, Naresuan University

Abstract

Place-based education is a relatively new term in the education reform era around the world that emphasizes the use of local resources, people, and environments to engage students in learning about and developing their community. It is also commonly referred to as pedagogy of place, place-based learning, and outdoor education. Three major principles underlie place-based education. First, true learning is interdisciplinary and authentic. Second, place-based education works best when supported by local partnerships and organizations. Finally, local learning serves as the foundation for a greater understanding on complex regional and global issues. Research indicates that a place-based instructional approach can increase student active engagement, make the curriculum more authentic and relevant for students, and help make the difference in communities.

Keywords place-based education, school curriculum, community contexts, authentic learning, integrated learning

บทคัดย่อ
การศึกษาอิงสถานที่เป็นค􀃎ำศัพท์ที่ก􀃎ำเนิดขึ้น มาใหม่ในยุคแห่งการปฏิรูปการศึกษาทั่วโลกโดยเน้นไปที่การใช้ทรัพยากรท้องถิ่น ผู้คน และสภาพแวดล้อมเพื่อการเรียนรู้ของนักเรียนเกี่ยวกับชุมชนและ การพัฒนาท้องถิ่น นอกจากนั้นยังรวมถึงองค์ความรู้ด้านสถานที่ การเรียนรู้อิงสถานที่ และการศึกษา ภาคสนามอีกด้วย หลักส􀃎ำคัญ 3 ประการที่เป็นรากฐานความคิดของแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่ คือ 1) การเรียนรู้ที่แท้จริงเป็นการเรียนรู้ตามสภาพจริงและมีลักษณะเป็นสหวิทยาการ 2) แนวคิดการศึกษา อิงสถานที่จะเกิดประโยชน์สูงสุดก็ต่อเมื่อได้รับการสนับสนุนจากเครือข่ายและองค์กรต่างๆ ในชุมชน 3) การเรียนรู้เรื่องราวในชุมชนเป็นรากฐานส􀃎ำคัญที่ น􀃎ำไปสู่ความรู้ความเข้าใจประเด็นเรื่องราวที่เกี่ยวกับภูมิภาคหรือสังคมโลกได้ลึกซึ้งยิ่งขึ้น งานวิจัยได้ชี้ ให้เห็นว่า แนวการสอนตามแนวคิดการศึกษาอิง สถานที่สามารถกระตุ้นการมีส่วนร่วมอย่างกระตือรือร้นของนักเรียน สร้างหลักสูตรให้มีความหมายต่อวิถี การเรียนรู้และชีวิตประจ􀃎ำวันของนักเรียน และช่วยสร้างการเปลี่ยนแปลงให้เกิดขึ้นในชุมชนท้องถิ่นได้อย่างแท้จริง

คำสำคัญ แนวคิดการศึกษาอิงสถานที่, หลักสูตรสถานศึกษา, บริบทชุมชนท้องถิ่น, การเรียนรู้ตามสภาพจริง, การเรียนรู้แบบบูรณาการ

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=1113