Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 7, No. 3 (2001) open journal systems 


ค่านิยมที่มีผลต่อการเรียนกวดวิชาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย

ชิดชนก เชิงเชาว์, ภาควิชาประเมินและวิจัยทางการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
สุวิมล เขี้ยวแก้ว, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
เจริญพร แก้วละเอียด, ภาควิชาอายุรศาสตร์ คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์


Abstract
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่ออธิบายและทำความเข้าใจเกี่ยวกับค่านิยมที่มีผลต่อการเรียนกวดวิชาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ การเก็บข้อมูลใช้วิะสังเกตการเรียนการสอนในโรงเรียนกวดวิชาและการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกต่อกลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนที่กวดวิชาในเขตเทศบาลนครหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา ผู้ปกครองของนักเรียนที่กวดวิชา ครูโรงเรียนกวดวิชา และครูในโรงเรียนมัธยมศึกษาโดยเก็บข้อมูลระหว่างเดือนพฤษภาคมถึงเดือนตุลาคม พ.ศ.2542 ผลการวิจัยพบว่า ค่านิยมที่มีผลต่อการเรียนกวดวิชาเกิดจากปัจจัยต่อไปนี้ ได้แก่ นักเรียนมีความเชื่อว่าในโรงเรียนกวดวิชามีการสอนเทคนิคคิดลัด การสอนใช้วิธีการเชื่อมโยงเนื้อหาบทเรียน จุดมุ่งหมายการสอนที่ต่างกันระหว่างโรงเรียนกวดวิชาและโรงเรียนมัธยมศึกษา อาจารย์จากมหาวิทยาลัยในโรงเรียนกวดวิชามีคุณภาพการสอนดี ข้อสอบคัดเลือกเข้ามหาวิทยาลัยไม่กระจายเนื้อหาบทเรียน การกวดวิชาไม่ได้ประกันว่าจะต้องสอบเข้ามหาวิทยาลัยได้ แต่ทำให้ได้ฝึกทำโจทย์ตัวอย่างข้อสอบมากขึ้น การกวดวิชาไม่ส่งผลเสียต่อการเข้าร่วมกิจกรรมในโรงเรียนและครอบครัว และการกวดวิชาถือว่าเป็นการลงทุนทางการศึกษาอย่างหนึ่ง คำสำคัญ : กวดวิชา, ค่านิยม, มัธยมศึกษา The objective of this qualitative research was to describe and discern the values that affected the coaching of upper secondary school students. The data was collected from May to October in 1999. Through observation of teaching and learning in coaching schools. and in-depth interviews with tutored students in Hatyai City Municipality, Songkhla Province, Their parents, teachers from coaching schools and teachers from high schools. Certain values affecting the needs for coaching were found to stem from the students’ belief that coaching schools could provide some shortcuts to problem solving, and integration of lessons; that coaching schools and high schools had different aims of teaching; that university lecturers who were also teachers at coaching schools offered good quality of teaching; that the Entrance Examination papers did not cover the entire lessons; that coaching allowed the students to practice doing sample examination questions although it did not guarantee that they would be admitted to the university; that coaching had no detrimental effects on school and family activities, and that coaching was counted as one of the worthwhile educational investments. Keywords : coaching, secondary education, values


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548