Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 10, No. 1 (2004) open journal systems 


ผลของรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดในวิชาภาษาไทยต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
Effects of the Instructional Model to Develop Thinking Skills in Thai on Learning Achievement and Problem Solving Ability of Prathomsuksa Two Students


หรรษา นิลวิเชียร อัจฉรา ธรรมาภรณ์
และปราณี ทองคำ
Hansa Nilvichien
Achara Thummaporn and Pranee Thongkum


Abstract
บทคัดย่อการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการใช้รูปแบบการเรียนการสอน ที่ฝึกทักษะการคิดและชนิดของภาษาแม่ คือภาษาไทยและภาษามลายูถิ่นที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทย และความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาไทยหลังการเรียนสูงกว่านักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษามลายูถิ่นเป็นภาษาแม่และนักเรียนที่ได้รับการเรียนการสอนปกติทั้งสองกลุ่ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. นักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนปกติและใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาไทยหลังการเรียนสูงกว่านักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษามลายูเป็นภาษาแม่ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่มีความสามารถในการแก้ปัญหาหลังการเรียนสูงกว่านักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษามลายูถิ่นเป็นภาษาแม่และนักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนปกติทั้งสองกลุ่ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4. นักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนที่ฝึกทักษะการคิดและใช้ภาษามลายูถิ่นเป็นภาษาแม่ มีความสามารถในการแก้ปัญหาหลังการเรียนสูงกว่านักเรียนที่ได้รับรูปแบบการเรียนการสอนปกติและใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

คำสำคัญ : การแก้ปัญหา, การสอนภาษาไทย, ทักษะการคิดวิจารณญาณ, ทักษะการคิดสร้างสรรค์

Abstract The purposes of this research were to study the effects of thinking skill instructional model and types of mother tongues which were Thai and local Malay on Thai language learning achievement and problem solving ability of Prathomsuksa two students. The findings were follows : 1) the learning achievement in Thai language of students whose mother tongues was Thai after studying with the thinking skill instructional model was significantly higher than that of those whose mother tongues was local Malay and those who studied with the traditional method for both groups at .01 level 2) the learning achievement in Thai language of student whose mother tongues was Thai after studying with the traditional method was significantly higher than that of those mother tongues was local Malay at .05 level 3) the problem solving ability of the students whose mother tongues was Thai after studying with the thinking skill instructional model was significantly higher than that of those whose mother tongues was local Malay and those who studied with the traditional method at .01 level 4) the problem solving ability of the students whose mother tongues was local Malay after studying with the thinking skill instructional model was significantly higher than that of those whose mother tongues was Thai and those who studied with the traditional method at .01 level.

Keyword : creative thinking skill, critical thinking skill, problem solving, teaching Thai language


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548