Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 11, No. 2 (2005) open journal systems 


การใช้ภาษาในบทโฆษณาทางวิทยุกระจายเสียงที่ผ่านเข้ารอบสุดท้ายของการประกวดโฆษณายอดเยี่ยมแห่งประเทศไทย (TACT Awards)ประจำปี 2540-2543
Language Use in the Radio Advertisements nominated in the Pre – Final Selectionfor TACT Awards during 1997 - 2000


ศิริลักษณ์ อันตรเสน มัลลิกา คณานุรักษ์
และ ดวงมน จิตร์จำนงค์
Sirilak Antarasena
Manlika Kananurak and Duangmon Chitchamnong


Abstract
This research aimed to study the language use in the radio advertisements nominated in the pre-final selection for TACT Awards during 1997-2000, and to study the relationship between language, creativity, and social responsibility. The advertisements under investigation were produced under social and cultural contexts amid the tide of globalization, in the age of borderless communication, which unfortunately bred the loss of cultural diversity. Mass media were used as a means to activate consumerism through advertisements which could effectively shape social values. Advertisements were geared solely toward the construction of impressive images of the products, thus failing to present the whole truth and yet implanting the idea of over-consumption.

Keywords: advertisement, language use, social responsibility

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้ภาษาในบทโฆษณาทางวิทยุกระจายเสียงที่ผ่านเข้ารอบสุดท้ายของการประกวดโฆษณายอดเยี่ยมแห่งประเทศไทย (TACT Awards) ประจำปี 2540-2543 และศึกษาความสัมพันธ์ของภาษากับความคิดสร้างสรรค์และความรับผิดชอบต่อสังคม บทโฆษณาในขอบเขตของการวิจัยดำรงอยู่ในบริบททางสังคมและวัฒนธรรมท่ามกลางกระแสโลกาภิวัตน์หรือโลกของสื่อไร้พรมแดนอันนำมาซึ่งการสูญเสียความหลากหลายทางวัฒนธรรม สื่อมวลชนตกเป็นเครื่องมือเร่งเร้าลัทธิบริโภคนิยมด้วยการโฆษณาซึ่งมีอิทธิพลต่อการกำหนดค่านิยมของสังคม บทโฆษณามุ่งสร้างภาพลักษณ์ของสินค้าให้น่าประทับใจ แต่อาจไม่ได้นำเสนอความจริงทั้งหมดและยังมีการยัดเยียดทัศนคติการบริโภคเกินความจำเป็น

คำสำคัญ: การใช้ภาษา, ความรับผิดชอบต่อสังคม, บทโฆษณา


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548