Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 10, No. 3 (2004) open journal systems 


ปัจจัยที่ส่งผลให้นักศึกษามหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่ในภาวะรอพินิจ
Factors Affecting Academic Probation of Students of Prince of Songkla University, Pattani Campus


อริยา คูหา และ บัญญัติ ยงย่วน

Ariya Kuha and Banyat Yongyuan


Abstract
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านภูมิหลัง จิตลักษณะ และพฤติกรรมการเรียนของนักศึกษามหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี ที่ส่งผลให้นักศึกษามีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่ในภาวะรอพินิจ กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 340 คน เป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรี หลักสูตร 4 ปี จากคณะศึกษาศาสตร์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ คณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี และวิทยาลัยอิสลามศึกษา แบ่งเป็นนักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่ในภาวะรอพินิจ จำนวน 115 คนและนักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่ในภาวะปกติ จำนวน 225 คน ผลการศึกษา พบว่า ภูมิหลังของนักศึกษา อันได้แก่ สังกัดของโรงเรียนมัธยมศึกษาของนักศึกษา คะแนนเฉลี่ยสะสมในระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ลำดับคณะหรือสาขาวิชาที่สอบได้ และสายการเรียนในมหาวิทยาลัย (สายวิทยาศาสตร์หรือสายศิลปศาสตร์) มีความสัมพันธ์กับภาวะรอพินิจของนักศึกษาอย่างมีนัยสำคัญ นักศึกษาที่มีพฤติกรรมผลัดวันประกันพรุ่งมีความน่าจะเป็นสูงที่จะมีผลสัมฤทธิ์ทางเรียนอยู่ในภาวะรอพินิจ ส่วนปัจจัยด้านจิตลักษณะ อันได้แก่ ความเชื่ออำนาจในตน แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์และเจตคติต่อมหาวิทยาลัย ไม่มีความสัมพันธ์กับภาวะรอพินิจของนักศึกษา

คำสำคัญ: จิตลักษณะ, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนในภาวะรอพินิจ, พฤติกรรมการเรียน

Abstract
This research aimed to study the demographic factors, psychological characteristics, and learning behaviors, which affected the academic probation of students of Prince of Songkla University, Pattani campus. The samples were 340 four-year program undergraduate students from the Faculty of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Science and Technology, and College of Islamic Studies. Among these, 115 were under academic probation, and 225 were not. It was found that such demographic factors as affiliation of the student’s schools, high school GPA, order of the Faculty or field of study selected, and field of pursuits (arts or science) correlated significantly with the student’s academic probation. Students with procrastination were more likely to be under academic probation. Psychological characteristics: internal locus of control, achievement motivation, and attitude toward the University had no correlation with the student’s academic probation.

Keywords: academic probation, psychological characteristics, learning behaviors


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548