Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 20, No. 2 (2014) open journal systems 


ความสัมพันธ์ระหว่างผลสัมฤทธ์ิทางการเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายผลการสอบคัดเลือกเข้ามหาวิทยาลัยและผลการเรียนระดับมหาวิทยาลัยกับผลสัมฤทธ์ิทางการเรียนของบัณฑิตมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์วิทยาเขตปัตตานี ปีการศึกษา 2546-2550
Relationships among Secondary Education’s Learning Achievement, Entrance Examination Score, University Education’s Learning Achievement, and Academic Achievement of Graduates at Prince of Songkla University, Pattani Campus (Academic Year 2003-2007)


ปฐมา อาแว, กองแผนงานวิทยาเขตปัตตานี มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
มนสิการ เปรมปราชญ์, กองแผนงานวิทยาเขตปัตตานี มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
พิศมัย เพียรเจริญ, กองบริการการศึกษาวิทยาเขตปัตตานี มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Patama Arwae, Planning Division, President Office, Prince of Songkla University
Monsikarn Premeprat, Planning Division, President Office, Prince of Songkla University
Pissamai Pianchrean, Educational Division, President Office, Prince of Songkla University


Abstract
This research aimed to identify the relationships between academic achievement of graduates and the following variables: the secondary education’s learning achievement, entrance examination score. University education’s learning achievement and academic achievement of graduates at Prince of Songkla University, Pattani campus (Academic year 2003-2007). The study population comprised of 10,897 of undergraduate students at Prince of Songkla University, Pattani Campus in academic year 2003-2007. The secondary data were collected from Registration Office at Pattani and Hat yai Campus. Data were analyzed using chi-square test, odds ratio and logistic regression model. The results show that the secondary education’s learning achievement, entrance examination score, university education’s learning achievement, were statistically significantly associated with academic achievement of graduates (p-value = .01). The undergraduate students who got GPA less than 2.00 in secondary and university educations graduated (7.4%) less than those who got GPA 3.00 and higher (95%). Undergraduate students who obtained entrance examination scores higher than 40% were more likely to have academic achievement of graduates higher than those who obtained lower than 30%. Results from logistic model show that academic achievement of graduates was statistically significantly. Associated with secondary education’s learning achievement, entrance examination score, university education’s learning achievement, and personal/environment factors, included gender, religion, hometown, year of study and field of study in secondary education (p-value = .01), except faculty where students studied which found no significant relationship with academic achievement.

Keywords: academic achievement, graduated, logistic regression

บทคัดย่อ
การศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความ สัมพันธ์และสร้างสมการทำนายระหว่างผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ผลการสอบ คัดเลือกเข้ามหาวิทยาลัย และผลการศึกษาระดับ มหาวิทยาลัย กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษา ระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี รุ่นปีการศึกษา 2546-2550 จำนวน 10,897 คน เก็บรวมรวบข้อมูลจากฐานข้อมูล สน.12 คะแนนเฉลี่ยสะสม (GPAX) จากงานทะเบียนและสถิติ นักศึกษา กองบริการการศึกษา วิทยาเขตปัตตานี และ คะแนนสอบเข้ามหาวิทยาลัย จากงานรับนักศึกษา กองทะเบียนและประมวลผล วิทยาเขตหาดใหญ่ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติไคสแควร์ การหาอัตราส่วน ออดส์ (Odds ratio) และสร้างสมการทำนายการถดถอย ลอจิสติกส์ (Logistic regression) ผลการศึกษา พบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ระดับคะแนนสอบเข้ามหาวิทยาลัย และผลการเรียน ระดับมหาวิทยาลัยมีความสัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียนระดับปริญญาตรี อย่างมีนัยสำคัญทาง สถิติที่ระดับ .01 โดยนักศึกษาที่มีผลการเรียนเฉลี่ยใน ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และระดับมหาวิทยาลัย น้อยกว่า 2.00 มีโอกาสสำเร็จการศึกษาระดับปริญญา ตรีตํ่ากว่านักศึกษาที่มีผลการเรียนเฉลี่ย 3.00 ขึ้นไป คิดเป็น 2.8 เท่า โดยเฉพาะอย่างยิ่งนักศึกษาที่มีผล การเรียนเฉลี่ยในมหาวิทยาลัยน้อยกว่า 2.00 สำเร็จ การศึกษา คิดเป็นร้อยละ 7.4 ในขณะที่นักศึกษาที่มี คะแนนเฉลี่ยมากกว่า 3.00 สำเร็จการศึกษา คิดเป็น ร้อยละ 95.0 สำหรับนักศึกษาที่มีคะแนนสอบเข้า มากกว่าร้อยละ 40 ขึ้นไป จะสำเร็จการศึกษาสูงกว่า กลุ่มที่มีคะแนนสอบเข้าน้อยกว่าร้อยละ 30 คิดเป็น 2.45 เท่าการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สมการถดถอย ลอจิสติกส์ที่สามารถพยากรณ์ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ของนักศึกษา พบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระดับ มัธยมศึกษาตอนปลาย (GPA) คะแนนสอบเข้า มหาวิทยาลัย ผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษาระดับ มหาวิทยาลัย (GPAX) และปัจจัยส่วนตัว/ปัจจัยด้าน สิ่งแวดล้อม ประกอบด้วย เพศ ศาสนา ภูมิลำเนา ปีการ ศึกษา และสาขาระดับมัธยมศึกษา มีความสัมพันธ์กับ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .01 ยกเว้นคณะที่นักศึกษาสังกัด ไม่พบว่ามี ความสัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน

คำสำคัญ: การถดถอยลอจิสติกส์, ผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียน, สำเร็จการศึกษา


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548