Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 19, No. 4 (2013) open journal systems 


ปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอนของครูในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้
Factors Affecting Teaching Efficiency of Islamic Private School Teachers in Three Southern Border Provinces of Thailand


นิเลาะ แวอุเซ็ง, วิทยาลัยอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Niloh Wae-u-sengn, College of Islamic Studies, Prince of Songkla University


Abstract
This study was aimed to examine factors effecting teaching efficiency, teaching efficiency, the relationship between the two factors effecting teaching efficiency and teaching efficiency, and the predictors of teaching efficiency of Islamic private school teachers in three southern border provinces. The samples were 800 school teachers. Questionnaires were used to collect data. The statistical analysis included percentage, arithmetic means, standard deviations, and multiple regression. The result reveals that in overall and in each aspect, factors effecting teaching efficiency i.e., attitudes towards teaching profession, attitudes towards subjects taught, teacher characteristics, academic competency, motivation in teaching, are found to be high. This is similar to the result of teaching efficiency comprising determination of purposes and objectives of courses, determination of contents, arrangement of teaching activities, use of instructional media, and measurement and evaluation. In addition, teacher characteristics, academic competency, motivation in teaching, and relationship between teachers and students are positively related to teaching efficiency of Islamic school teachers in three southern border provinces at a .001 significant level and could possibly predict significantly 70.9 % of teaching efficiency. The best predictor of teaching efficiency of Islamic private schools is the relationship between teachers and students.

Keywords: Islamic private schools, system theory Teaching Efficiency, three southern border provinces

บทคัดย่อ
การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัย ที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอนของครู ระดับ ประสิทธิภาพการสอนของครู ความสัมพันธ์ระหว่าง ปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอนของครูกับ ประสิทธิภาพการสอนของครู และตัวพยากรณ์ ประสิทธิภาพการสอนของครูโรงเรียนเอกชนสอน ศาสนาอิสลามในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ครูสอนสามัญ จำนวน 800 คน ใช้ แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูล โดยการหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบน มาตรฐาน และการถดถอยพหุคูณ ผลการวิเคราะห์ ระดับปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอนของครู ในภาพรวมและรายด้าน ได้แก่ เจตคติต่อวิชาชีพ เจตคติต่อวิชาที่สอน คุณลักษณะของความเป็นครู ความสามารถทางวิชาการ แรงจูงใจในการปฏิบัติงาน และความสัมพันธ์ระหว่างครูกับนักเรียน พบว่า อยู่ใน ระดับมากและผลการวิเคราะห์ระดับประสิทธิภาพการ สอนของครูในภาพรวมและรายด้าน ได้แก่ การกำหนด จุดมุ่งหมายและจุดประสงค์ของรายวิชา การกำหนด เนื้อหาวิชา การจัดกิจกรรมการเรียนการสอน การใช้สื่อ และการวัดและการประเมินผล พบว่า อยู่ในระดับมาก เช่นเดียวกัน นอกจากนี้ ปัจจัยด้านคุณลักษณะของ ความเป็นครู ความสามารถทางวิชาการ แรงจูงใจใน การปฏิบัติงาน และความสัมพันธ์ระหว่างครูกับ นักเรียนมีความสัมพันธ์กับประสิทธิภาพการสอนของ ครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในสามจังหวัด ชายแดนภาคใต้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 และสามารถร่วมกันพยากรณ์ได้ร้อยละ 70.9 โดยมี ปัจจัยด้านความสัมพันธ์ระหว่างครูกับนักเรียนเป็น ตัวพยากรณ์ที่ดีที่สุด

คำสำคัญ: จังหวัดชายแดนภาคใต้, ทฤษฎีระบบ ประสิทธิภาพการสอนของครู, โรงเรียน เอกชนสอนศาสนาอิสลาม


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548