Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 19, No. 2 (2013) open journal systems 


สภาพการณ์การเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสในปัจจุบันและปัญหาการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสของโรงเรียนมัธยมศึกษา ในจังหวัดภูเก็ต
Current Situations and Problems of Teaching and Learning French in Secondary Schools in Phuket


เกศินี ชัยศรี, คณะวิเทศศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Kesinee Chaisri, Faculty of International Studies, Prince of Songkla University


Abstract
This research analysed current situations and problems of teaching and learning French in secondary schools in Phuket province, and the students’ experiences with French language and French people currently residing in Phuket by means of the quantitative and qualitative methodology. Questionnaires and semi-directive interviews were used to collect the data from a sample of 247 students taking French language in M.1 – M.6 in the first semester of the 2009 academic year. Basic statistic analysis was used for the quantitative examination while descriptive conclusion was chosen for the qualitative examination. The findings indicated factors and problems in learning French of the students, their exposure to French native speakers, different teaching methods between Thai teachers of French and French native teachers, and limitations in teaching performance of the Thai teachers despite administrative support for their teaching skill development.

Keywords: Current situations, French language, Phuket, Teaching and learning French,

บทคัดย่อ
งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการณ์ปัจจุบันและปัญหาที่เกี่ยวกับการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสของโรงเรียนมัธยมศึกษาในจังหวัดภูเก็ต และศึกษาประสบการณ์ของนักเรียนเกี่ยวกับภาษาฝรั่งเศสและชาวฝรั่งเศสที่อาศัยอยู่ในจังหวัดภูเก็ต โดยใช้การวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ การเก็บรวบรวมข้อมูลใช้แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง โดยเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 – 6 ที่เลือกเรียนภาษาฝรั่งเศสในโรงเรียนมัธยมศึกษาในจังหวัดภูเก็ต ภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2552 จำนวน 247 คน วิเคราะห์ค่าสถิติพื้นฐานสำหรับการศึกษาเชิงปริมาณและวิเคราะห์ข้อมูลแบบสร้างข้อสรุปแบบพรรณนาสำหรับการศึกษาเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยแสดงให้เห็นถึง ปัจจัยและปัญหาในการเรียนภาษาฝรั่งเศส และประสบการณ์เกี่ยวกับชาวฝรั่งเศสของนักเรียน รวมทั้งวิธีการสอนที่แตกต่างกันของอาจารย์ชาวไทยและชาวฝรั่งเศสที่ช่วยส่งเสริมการเรียนของนักเรียน นอกจากนี้ยังแสดงให้เห็นถึงข้อจำกัดบางประการเกี่ยวกับการสอนของอาจารย์ชาวไทย ภายใต้ความพยายามในการสนับสนุนของผู้บริหารสถาบันการศึกษาในการพัฒนาทักษะการสอนให้มีประสิทธิภาพยิ่งขึ้น

คำสำคัญ: การเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศส, ภาษาฝรั่งเศส, สภาพการณ์ในปัจจุบัน, จังหวัดภูเก็ต


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548