เฉิดโฉม, ., พรหมมี, ., ฝันเชียร, ., Cherdchom, <., Promme, ., & Fanchien, S. (2009, July 27). การพัฒนาแบบจำลองตลาดข้อตกลงยาง กรณีศึกษา อำเภอควนขนุน จังหวัดพัทลุง
Marketing Model of Rubber Forward Marketing: A Case Study of Kuankanun District, Phatthalung Province. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 15(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=624.

การพัฒนาแบบจำลองตลาดข้อตกลงยาง กรณีศึกษา อำเภอควนขนุน จังหวัดพัทลุง
Marketing Model of Rubber Forward Marketing: A Case Study of Kuankanun District, Phatthalung Province

ปริญญา เฉิดโฉม, สาขาวิชาเศรษฐศาสตร์เกษตร คณะเศรษฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
ปรัตถ พรหมมี, สาขาวิชาเศรษฐศาสตร์เกษตร คณะเศรษฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
สุรพล ฝันเชียร, สาขาวิชาเศรษฐศาสตร์เกษตร คณะเศรษฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Parinya Cherdchom, Faculty of Economics, Prince of Songkla University
Paratta Promme, Faculty of Economics, Prince of Songkla University
Surapol Fanchien, Replanting Aid Fund,Nakhon Sri Thammarat Province

Abstract

The purposes of this research were to study the performance of Kuankanun Rubber Forward Market in Kuankanun district, Phatthalung province using SWOT Analysis, and to determine the proper forward marketing pattern for rubber market development. The participatory action research (PAR) is used in the study, primary data were collected from small group meeting among the officers, subcommittees, and market members; and the interview of buyers. The results are summarized as details: Kuankanun Rubber Forward Market is originated by the consolidation of air-dried sheet producers to solve the marketing difficulties. The continuous support is provided by ORAF, Kuankanun District. The Kuankanun Rubber Forward Market has many strengths: the consolidation is strong enough to control the rubber quality and quantity, the opportunity is the government policy on the construction of baling factory with the warehouse. However, the weakness is the shortage of revolving funds among the members. The proper pattern of forward market should be the cooperation among the government officers and farmers. The implementation is divided into three sections 1) The price negotiation section uses the data for price disclosure and negotiation as well as trading conditions; 2) The operation and delivery section is responsible for quota allocation and quality inspection; and 3) The financial section has responsibility for calculation of the rubber sheet cost and marketing operation expenses as well as preparation of financial papers.

Keywords:, air dry sheet rubber, forward market, marketing model, marketing, para rubber

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะการดำเนินการด้านการตลาดข้อตกลงยางควนขนุน อำเภอควนขนุน จังหวัดพัทลุง วิเคราะห์จุดอ่อน จุดแข็ง โอกาส และอุปสรรค ของระบบการตลาดข้อตกลงยางควนขนุน และเพื่อกำหนด รูปแบบตลาดข้อตกลงที่เหมาะสมต่อการพัฒนาประสิทธิภาพของตลาดยาง โดยใช้การวิจัยแบบมีส่วนร่วม เพื่อรวบรวม ข้อมูลปฐมภูมิ จากการจัดประชุมกลุ่มย่อยร่วมกับเจ้าหน้าที่ คณะอนุกรรมการและเกษตรกรที่เป็นสมาชิกของตลาดข้อ ตกลงยางควนขนุน ตลอดจนการสัมภาษณ์ผู้ซื้อ ผลการศึกษา พบว่า ตลาดข้อตกลงยางควนขนุน เกิดขึ้นจากการรวม ตัวของผู้ผลิตยางแผ่นผึ่งแห้งเพื่อแก้ปัญหาทางการตลาด โดยได้รับความช่วยเหลือจากสำนักงานกองทุนสงเคราะห์ การทำสวนยางอำเภอควนขนุน การดำเนินงานของตลาดที่ผ่านมามีจุดแข็ง เช่น การรวมกลุ่มที่เข้มแข็ง สามารถควบคุม คุณภาพและปริมาณสินค้าได้ มีโอกาสจากภายนอก เช่น รัฐบาลจัดสร้างโรงอัดก้อนพร้อมโกดังเก็บยาง จุดอ่อนที่สำคัญ ได้แก่ สมาชิกขาดเงินทุนหมุนเวียน ดังนั้นรูปแบบของตลาดข้อตกลงที่เหมาะสม ประกอบด้วย โครงสร้างและการดำเนิน งานในลักษณะของการทำงานร่วมกันระหว่างเจ้าหน้าที่ของรัฐและเกษตรกร โดยแบ่งการดำเนินงาน เป็น 3 ฝ่าย คือ 1) ฝ่ายตกลงราคา ทำหน้าที่รวบรวมข้อมูลเพื่อการตัดสินใจเปิดราคาและตกลงราคา 2) ฝ่ายดำเนินการ และส่งมอบ ทำหน้าที่ จัดสรรโควต้า ตรวจสอบคุณภาพสินค้าให้ตรงตามข้อตกลงซื้อขาย และ 3) ฝ่ายการเงิน ทำหน้าที่คำนวณมูลค่ายาง และค่าใช้จ่ายในการดำเนินงานด้านการตลาด และจัดทำเอกสารการเงินเพื่อเป็นหลักฐาน

คำสำคัญ: การตลาด, ตลาดข้อตกลง, ตลาดยางพารา,แบบจำลองการตลาด, ยางแผ่นผึ่งแห้ง

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=624