เจรียงประเสริฐ, ., รัตนศิริทรัพย์, ., Jariangprasert, <., & Ratanasirisap, K. (2008, July 16). การใช้ข้อมูลจากกระดานข่าวในอินเทอร์เน็ตกับกระบวนการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอาง: กรณีศึกษากลุ่มสนทนาโภชนาการและความงามของโต๊ะสวนลุมพินี เว็บไซต์พันทิปดอทคอม
Use of Bulletin Board Data from the Internet for Purchasing Decision Process of Cosmetics: A Case Study of a Suanlumpini’s Nutrition and Beauty Webboard, www.pantip.com. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 14(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=526.

การใช้ข้อมูลจากกระดานข่าวในอินเทอร์เน็ตกับกระบวนการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอาง: กรณีศึกษากลุ่มสนทนาโภชนาการและความงามของโต๊ะสวนลุมพินี เว็บไซต์พันทิปดอทคอม
Use of Bulletin Board Data from the Internet for Purchasing Decision Process of Cosmetics: A Case Study of a Suanlumpini’s Nutrition and Beauty Webboard, www.pantip.com

นิตยา เจรียงประเสริฐ, ภาควิชาการจัดการ คณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
กิจสมิชณน์ รัตนศิริทรัพย์, กรรมการผู้จัดการ บริษัทสินปราณีลีสซิ่ง จำกัด

Nittaya Jariangprasert, Department of Management, Faculty of Business Administration,Chiang Mai Universi
Kitsmit Ratanasirisap, Sinpranee Leasing Co.Ltd.

Abstract

The objective of this study was to study behavior of using data from webboard on making decision for purchasing cosmetics among members of Suanlumpini Chat Group at pantip.com. The data was collected from a questionnaire posted on the web site and there are 200 respondents. The findings showed that the respondents had already known about the products before logging on to Suanlumpini web site; they were interested in certain products or certain brands, and logged on to find more information. After logging on to Suanlumpini Chat Group, the respondents clicked on the overall topics and then chose the topics that they were interested in and followed the discussion until they reached a decision. They spent time as long until they found enough information. In addition, they paid attention to the qualities of the cosmetics at a high level, and to the information source at medium level. However, all respondents bought the cosmetics under the suggestions from the Nutrition and Beauty Chat Group.

Keywords: cosmetics, data use, decision process, pantip.com, Suanlumpini Chat Group

บทคัดย่อ
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้ข้อมูลจากกระดานข่าวในอินเทอร์เน็ต กับกระบวน การตัดสินใจซื้อเครื่องสำอาง กรณีศึกษากลุ่มสนทนาโภชนาการและความงาม ของโต๊ะสวนลุมพินี เว็บไซต์พันทิปดอท คอม โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้ใช้กระดานข่าวฯ จำนวน 200 ราย ด้วยวิธีการสร้าง แบบสอบถามฝากไว้บนเว็บไซต์ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่รับรู้ถึงความต้องการ เกี่ยวกับเครื่องสำอางที่สนใจก่อนเข้าในกระดาน ข่าวฯ และต้องการค้นหาข้อมูลจากกระดานข่าวฯเพิ่มเติม ในการค้นหาข้อมูลหลังจากเข้าในกระดานข่าวฯ คือ คลิกเลือกหัวข้อกระทู้ แล้วอ่านกระทู้โดยรวมทั้งหมด และใช้วิธีการอ่านหัวข้อกระทู้แล้วคลิกเข้าไปอ่านเรื่องที่น่าสนใจ ทั้งหมด โดยการค้นกระทู้ไปเรื่อยๆ จนกว่าจะตัดสินใจได้ และใช้เวลาค้นหาข้อมูลจนกว่าจะได้ข้อมูลมากเพียงพอ นอกจากนี้ ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญ กับคุณสมบัติต่างๆ ของเครื่องสำอางที่ต้องการซื้อในระดับมาก และให้ ความสำคัญกับลักษณะของแหล่งข้อมูลในระดับปานกลาง อย่างไรก็ตาม ผู้ตอบแบบสอบถามทั้งหมดซื้อเครื่องสำอาง ตามคำแนะนำในกระดานข่าวโภชนาการและความงาม

คำสำคัญ: การใช้ข้อมูล, กระบวนการตัดสินใจ, เครื่องสำอาง, โต๊ะสวนลุมพินี, เว็บไซต์พันทิปดอทคอม

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=526