บัวระพันธ์, ., & Buaraphan, <. (2008, March 18). ความสัมพันธ์ระหว่างแนวคิดเกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์ของนักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 4 และการปฏิบัติการสอนในระหว่างการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู
Relationships between Fourth-Year Preservice Physics Teachers’ Conceptions of Teaching and Learning Physics and their Classroom Practices during Student Teaching. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 13(4). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=486.

ความสัมพันธ์ระหว่างแนวคิดเกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์ของนักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 4 และการปฏิบัติการสอนในระหว่างการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู
Relationships between Fourth-Year Preservice Physics Teachers’ Conceptions of Teaching and Learning Physics and their Classroom Practices during Student Teaching

ขจรศักดิ์ บัวระพันธ์, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

Khajornsak Buaraphan, Department of Education, Faculty of Education, Kasetsart University

Abstract

A study was conducted to investigate the relationships between four 4th-year preservice physics teachers’ conceptions of teaching and learning physics and their classroom practices during student teaching. The data collection methods were: interviews with the participants about conceptions of, and a personal metaphor for, teaching and learning physics; classroom observations and interviews after teaching; interviews with cooperating teachers and university supervisors; and collection of related documents. The data was analyzed by using a constant comparative method. The results revealed that the participants held two distinct categories of conceptions of teaching and learning physics—lecture-driven and activitydriven— that strongly related to their classroom practices during student teaching. Additionally, the participants’ metaphors for teaching and learning physics were closely related to, and could be used to clarify, their conceptions of teaching and learning physics. Two important factors potentially influenced on the participants’ classroom practices during student teaching were the supervisions from the cooperating teachers and the characteristics of students taught. Throughout the student teaching, the participants’ conceptions of, and metaphors for, teaching and learning physics were slightly changed by placing more emphasis on students’ learning and the roles of students in the teaching and learning processes.

Keywords: conceptions of teaching and learning physics, metaphor for teaching and learning physics, preservice physics teacher, student teaching

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างแนวคิดเกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์ของนักศึกษาครู วิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 4 จำนวน 4 คน กับการปฏิบัติการสอนในระหว่างการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู วิธีการที่ใช้ ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ การสัมภาษณ์กลุ่มตัวอย่างถึงแนวคิดและอุปมาเกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์ การ สังเกตการสอนของกลุ่มตัวอย่างและสัมภาษณ์หลังการสอน การสัมภาษณ์อาจารย์พี่เลี้ยงและอาจารย์นิเทศก์ และ การเก็บรวบรวมเอกสารที่เกี่ยวข้อง ผู้วิจัยวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธี Constant Comparative Method ผลการวิจัยบ่งชี้ ว่า แนวคิดเกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์ของกลุ่มตัวอย่างสามารถแบ่งได้ 2 กลุ่ม คือ การเรียนการสอนแบบ เน้นการบรรยายและเน้นการปฏิบัติกิจกรรม ซึ่งแนวคิดเหล่านี้มีความสัมพันธ์กับการปฏิบัติการสอนในระหว่างการ ฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูของกลุ่มตัวอย่าง ทั้งนี้พบว่าการอุปมาเกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์ของกลุ่มตัวอย่าง มีความสัมพันธ์อย่างมากกับแนวคิดเกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์และช่วยให้เข้าใจแนวคิดดังกล่าวได้ดียิ่งขึ้น ในระหว่างการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูมีปัจจัยหลัก 2 ประการ ที่ส่งผลต่อการปฏิบัติการสอนของกลุ่มตัวอย่าง ซึ่งก็คือ คำแนะนำจากอาจารย์พี่เลี้ยงและลักษณะของนักเรียนที่สอน นอกจากนั้นพบว่า แนวคิดและการอุปมา เกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์ของกลุ่มตัวอย่างมีการเปลี่ยนแปลงเพียงเล็กน้อย โดยได้ให้ความสำคัญต่อการ เรียนรู้ของนักเรียนและบทบาทของนักเรียนในกระบวนการเรียนการสอนมากขึ้น

คำสำคัญ: การฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู, นักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์, แนวคิดเกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์, อุปมาเกี่ยวกับการเรียนการสอนฟิสิกส์

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=486