ยงย่วน, ., ชายเกลี้ยง, ., เล๊าะมะ, ., มุกดาจารย์, ., Yongyuan, <., Chaykliang, ., Laoma, S., & Mukdacharn, M. (2007, May 12). องค์ประกอบเชาวน์อารมณ์และองค์ประกอบส่วนบุคคลที่สัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย
Emotional Intelligence and Personal Factors Related to Academic Achievement of Upper Secondary School Students. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 13(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=408.

องค์ประกอบเชาวน์อารมณ์และองค์ประกอบส่วนบุคคลที่สัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย
Emotional Intelligence and Personal Factors Related to Academic Achievement of Upper Secondary School Students

บัญญัติ ยงย่วน, ภาควิชาจิตวิทยา และการแนะแนว คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
ยุวดี ชายเกลี้ยง, โรงเรียนเดชะปัตตนยานุกูล อำเภอเมือง จังหวัดปัตตานี
สอลีห๊ะ เล๊าะมะ, โรงพยาบาลศูนย์ยะลา อำเภอเมือง จังหวัดยะลา
มลิวัลย์ มุกดาจารย์, โรงเรียนนราสิกขาลัย อำเภอเมือง จังหวัดนราธิวาส

Banyat Yongyuan, Department of Psychology and Guidance, Faculty of Education, Prince of Songkla U
Yuwadee Chaykliang, Dechapattanayanukul School, Pattani Province
Soleeha Laoma, Yala Hospital, Yala Province
Maliwan Mukdacharn, Narasiklalai School, Narathiwat Province

Abstract

The objectives of this research were to study the relationship between emotional Intelligence (EI) and academic achievement and to examine the emotional intelligence and personal factors that effect on academic achievement. The samples were 861 upper secondary school students from three southernmost border provinces in Thailand. The instrument was The Emotional Intelligence Inventory which developed under the framework of Bar-On. Data were analyzed through percentage, mean, standard deviation, correlation and multiple regression. The results were 1) Fourteen factors of EI were significantly positive related to academic achievement, and only one factor was not related, namely impulse control. 2) Factors of EI in self-actualization, interpersonal relationship, reality testing and optimism, whereas the personal factors in the study plans, sex, fathersž occupation, mothersž education, numbers of siblings and religions have significantly effect on academic achievement.

Keywords: academic achievement, emotional intelligence, personal factors, upper secondary school students

บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างองค์ประกอบเชาวน์อารมณ์ กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และเพื่อศึกษาองค์ประกอบเชาวน์อารมณ์และองค์ประกอบส่วนบุคคล ที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ของไทย จำนวน 861 คน เครื่องมือที่ใช้รวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบวัดเชาวน์อารมณ์ ซึ่งพัฒนาภายใต้กรอบแนวคิดของ Bar-On การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สหสัมพันธ์ และการถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบวˆา 1) องค์ประกอบเชาวน์อารมณ์ จำนวน 14 องค์ประกอบ มีความสัมพันธ์ทางบวกกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอย่างมีนัยสำคัญ และมีเพียงองค์ประกอบเดียวที่ไม่สัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ได้แก่ การควบคุมอารมณ์ 2) องค์ประกอบเชาวน์อารมณ์ด้านการเข้าใจศักยภาพที่แท้จริงของตน ด้านการสร้างสัมพันธภาพระหว่างบุคคล ด้านการตรวจสอบความเป็นจริง และด้านการมองโลกในแง่ดี ขณะที่องค์ประกอบส่วนบุคคล ได้แก่ แผนการเรียน เพศ อาชีพของบิดา การศึกษาของมารดา จำนวนพี่น้อง และศาสนา ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน อย่างมีนัยสำคัญ

คำสำคัญ: เชาวน์อารมณ์, นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน, องค์ประกอบส่วนบุคคล

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=408