วาณิชศุภวงศ์, . (1970, January 1). องค์ประกอบในการตัดสินใจเลือกเข้าศึกษาในระดับมหาบัณฑิต คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 9(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=40.

องค์ประกอบในการตัดสินใจเลือกเข้าศึกษาในระดับมหาบัณฑิต คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

ผ่องศรี วาณิชศุภวงศ์, ภาควิชาการบริหารการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Abstract

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาองค์ประกอบในการตัดสินใจเลือกเข้าศึกษาในระดับศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้สมัครเข้าศึกษาระดับศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต ปีการศึกษา 2544 จำนวน 535 คน และนักศึกษาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต ปีการศึกษา 2540-2543 จำนวน 332 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่าผู้สมัครและนักศึกษามหาบัณฑิตทราบข่าวการรับสมัครจากผู้บังคับบัญชา ประกาศทางวิทยุ เพื่อนในหน่วยงานและศิษย์เก่า ตามลำดับ เหตุผลที่เลือกเข้าศึกษาในระดับมหาบัณฑิตของคณะศึกษาศาสตร์ คือ (1) การทำให้ตนเองมีคุณภาพและคุณสมบัติเพิ่มขึ้น (2) ความชำนาญการของคณาจารย์ (3) หลักสูตรยืดหยุ่นน่าสนใจ (4) การเป็นสถาบันที่ใกล้บ้าน และ (5) ค่าใช้จ่ายถูกกว่าสถาบันอื่นตามลำดับ

คำสำคัญ :
การศึกษาระดับมหาบัณฑิต, คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, องค์ประกอบในการตัดสินใจ

Abstract
This research aimed to investigate the factors affecting decision to enroll in the Master’s Degree Programs in Education at Prince of Songkla University. The samples consisted of 535 M.Ed. applicants of the 2001 academic year. and 332 M.Ed. students of the 1997-2000 academic years. A questionnaire was used in data collection; percentages, arithmetic mean, and standard deviation were used in data analysis. It was found that M.Ed. applicants and students obtained admission information from their superiors, radio an nouncements, colleagues, and PSU alumni, respectively. The factors affecting their decision to enroll in Prince of Songkla University were (1) enhancement of personal qualifications, (2) expertise of teaching faculty, (3) appealing and flexible curricula, (4) poximity to home, and (5) lesser expense compared to that of other institutions, respectively.

Keywords : factors affecting decision, Faculty of Education, Master’s Degree Programs, Prince of Songkla University

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=40