Wanna Prayukvong, . (2006, June 20). ความสนใจของผู้บริโภคที่มีต่อการตลาดสินค้าเกษตรปลอดภัยรูปแบบใหม่ในมุมมองพุทธเศรษฐศาสตร์: กรณีศึกษาในจังหวัดสงขลา
Buddhist Economics Approach to Consumers' Interest in a New Marketing Pattern of Safety Agricultural Product: A Case Study in Songkhla Province . Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 12(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=353.

ความสนใจของผู้บริโภคที่มีต่อการตลาดสินค้าเกษตรปลอดภัยรูปแบบใหม่ในมุมมองพุทธเศรษฐศาสตร์: กรณีศึกษาในจังหวัดสงขลา
Buddhist Economics Approach to Consumers' Interest in a New Marketing Pattern of Safety Agricultural Product: A Case Study in Songkhla Province

วรรณา ประยุกต์วงศ์
Wanna Prayukvong,

Abstract

The objective of this study was to identify consumer interested in a new marketing pattern of safety agricultural product by using Buddhist economics approach,. Five hundred and four sample consumers from people who came to exercise in Songkla Privince were interviewed. The results showed that most of consumers were female, working age, with variety job, with bachelor degree, and with income about 10,001-20,000 baht per month. They always have an exercise at least once in a week, interested in health product and buy free toxic vegetable at least once in a week. However, they did not have confident in the free toxic vegetable which sold in local market and viewed that the price was higher than from other vegetables. Besides, they knew the inequity of the price which farmers faced and wanted to support them. They also interested in a new marketing pattern of safety agricultural product. Factors affecting the receiving of awards were the enterprise pattern and the source of raw material. Factors affecting the consumer’s interest was the frequency of eating free toxic vegetable, the desire to support farmer and the price of free toxic vegetable.

Keywords: Buddhist economics, consumer’s interest, new marketing pattern of safety agricultural product, Songkla.

บทคัดย่อ
จุดประสงค์ของบทความนี้เพื่อนำเสนอปัจจัยที่ส่งผลต่อความสนใจของผู้บริโภคต่อรูปแบบตลาดสินค้าเกษตรปลอดภัยรูปแบบใหม่ โดยใช้แนวคิดพุทธเศรษฐศาสตร์ที่มีต่อการบริโภคและการแลกเปลี่ยนเป็นฐานคิดในการศึกษา และใช้ข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์ผู้บริโภคที่มาออกกำลังกายในสถานที่ออกกำลังกายสาธารณะในอำเภอหาดใหญ่และสงขลาจำนวน 504 คน ผู้บริโภคในการศึกษานี้ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อยู่ในวัยทำงาน มีการศึกษาในระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพที่หลากหลาย และมีรายได้มากกว่า 10,000 บาทต่อเดือน เป็นผู้ออกกำลังกายเป็นประจำสัปดาห์ละ 1 ครั้ง และยังสนใจอาหารสุขภาพ โดยซื้อผักปลอดสารพิษบริโภคอย่างน้อยสัปดาห์ละ 1 ครั้ง แต่ก็ยังไม่มีความมั่นใจในความปลอดภัยของผักปลอดสารพิษที่มีขายอยู่ทั่วไปตามท้องตลาด และเห็นว่ามีราคาแพงกว่าผักทั่วไป นอกจากนี้ยังทราบถึงความไม่เป็นธรรมจากการที่เกษตรกรได้รับราคาผลผลิตซึ่งแตกต่างจากราคาที่บริโภคจ่ายในสัดส่วนสูง และต้องการมีส่วนช่วยในการแก้ปัญหาดังกล่าว และมีความสนใจในรูปแบบการตลาดรูปแบบใหม่ ความถี่ในการบริโภคผักปลอดสารพิษ ความต้องการมีส่วนร่วมในการแก้ปัญหาของเกษตรกร และราคาผักปลอดสารพิษเป็นปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ต่อระดับความสนใจในรูปแบบการตลาดรูปแบบใหม่

คำสำคัญ: ความสนใจของผู้บริโภค ตลาดสินค้าเกษตรปลอดภัยรูปแบบใหม่ พุทธเศรษฐศาสตร์ สงขลา

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=353